Halloween-skoj

Jag tycker väldigt mycket om Halloween! Men för mig handlar det inte enkelt om "bus eller godis" eller det skrämmande bakom, utan mer den spirituella och historiska traditionen. Nu finns det många i Sverige, som retas på festen, men egentligen är det en fest, som kommer just härifrån och slutar bara en stor cirkel. I fjol fanns det en artikel i tidningen, där nån tyckte att måste uppmana till motstånd mot festen, då det skulle störa "alla helgons dag", som följde precis en dag efter. (För mig har "alla helgons dag" traditionen, att stannar fast på den 1. november. Konstigt, att det är annorlunda i Sverige.) Jag gjorde mig arbetet att skriva ett svar, för att upplysa den här människan. Men när jag började att leta efter informationer, så fann jag ut, att festen liksom kan komma från vikingarna. Min argumentation var däremot, att det engelska ordet "all hallow's eve" (helgon afton) är väldigt likvärdig med ordet "christmas eve" och visar så tydliga rötter på en ”kristlig” fest med. Tanken är densamma, bara på ett annat vis och alla skulle ha rättigheten och möjligheten att kunna fira "döden" på detta sätt, som motsvar den egen tron.
 
En bra förklarande sida: https://temadagar.se/halloween/
Läs gärna historia-delen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Halloween
 
Hur som helst! Årets dräkt är dödsstilig! :D Eller?
 

Jag tycker om spindeln =D
 
 
 Happy Halloween-Fun! ;)