En ny tanke ...

Det är så kul, att pratar och diskuterar med andra bloggare om en idé eller tanke. En väldig stor chans, för att reflektera och sortera sina tankar eller få själv en ny tanke, eftersom man funderar om något djupare eller fantiserar vidare än vanligt, för att kunna argumentera för sin åsikt. Så har det nu varit med ett blogginlägg av Alanis Moonstorm: Kommer vi kunna byta utseende på vår Starthäst? (väldigt bra, skulle ni läsa!) som beror på ett blogginlägg av Rose Shadowlee: Ändra utseende på sin starthäst. Jag hade också nyligen funderat om detta: SC för pälsbyte En slump eller dock en spelarnas önskan? Jag tror, den här önskan eller tanken beror på, att man kunde manipulera filerna i början av spelet, som är inte mer möjligt idag.
 
Resultatet är antingen för eller mot detta och lösningarna kan se ut helt annorlunda.
 
Jag tycker om min starthäst som den är och så skulle jag aldrig vilja byta min starthästens päls, utan kunna köpa en ny häst, där jag direkt kan välja ut pälsen från ett råd möjligheter. Alltså: jag måste köpa en ny hästkropp varje gång och sedan får jag bestämma, vilken päls den ska få, som ska sitta fast på hästen i framtiden. Bara urvalet är möjligt i början, så som det har varit hos starthästarna, när man skapade en account. Nu i efterhand märker jag, att man kunde fatta upp lite fel min tanke. Det var inte tänkt så att man bara köper en hästkropp för en gång och sedan bara pälsar, för att kunna byta hit och dit. Nej, pälsen sitter fast sedan, om man hade utvalt denna. Det skulle bara skapa mer plats på marknaden och gladare spelare. =D
 
Hur som helst.
 
Medan diskussionen hade tanken kommit upp från Alanis, att de gamla hästarna ser döda ut. Då håller jag nu inte med, utan tänker mer tvärtom. (Nej, jag vill inte ha en ”facelift” hos dem heller!) Jag berättade istället, att de nya hästraserna har för mycket rörelse för mig, så att de verkar mer overkligt. Jag provade två typer och jag menar, att Welshponnyerna går i den riktiga riktningen, men övertyger mig inte direkt heller. Så vågade jag hittills inte köpa den nya modellen, eftersom de inte faller i min smak – även, om pälsen skulle locka mig. Så tror jag, att jag väl köper mindre istället av mer. Om det kunde finnas en regulator för hästens rörelser? Jag vet faktiskt inte, om det kunde vara lösningen. Men en kul grej ändå, tycker jag, eller? ;D 
 
Minus står för mindre rörelser (mer sällan, mjukare ... lik hos startis) och plus för mer aktivitet (oftare, snabbare ... lik hos fullblodet).
 
P.S.: Våga att diskutera om en sak, om det inte skulle vara förståeligt eller om du tänker helt annorlunda. Ibland skriver jag ner något och ser inte (skogen pga så många träd XD), hur budskapen har blivit, om läsaren kan uppfatta detta som jag hade tänkt innan. Det kan vara en stor hjälp att skriva ner sina egna tankar som reaktion. Tack på er alla! =D
#1 - - Cecilia Gladefield :

Tycker också det är intressant att så många pratar om detta ämne. Roligt att höra många olika synvinklar. Jag är lite mer på din sida och föredrar de äldre modellerna ;) Tycker din idé med aktivitet stapeln var riktigt intressant. Skulle hjälpa till att ge sina hästar olika personligheter - låg aktivitet= lugn häst och hög aktivitet= pigg/busig häst. Rolig idé! :D Jag tycker många nya hästar är fina men stör mig på de överdrivna animationerna som gör att vissa hästar ser stressade ut ^^' Föredrar lugna, trygga hästar :)

Svar: Jamen, en väldig stor tack för din kommentar och feedback =D Den hjälper mycket! Jag lämnade förresten in min idé ;) Så får vi väl se, om det blir något med detta.
winterborn.blogg.se

#2 - - Alanis Moonstorm:

När jag säkriver att de gamla hästarna ser döda ut så menade jag dock inte deras idle-animationer(de nya hästarnas blev väldigt överdrivna ett tag, men de verkar taggat ned nu) utan det faktum att de inte blinkar och rör på öronen. (just öron är väldigt viktigt för mig vad gäller djur xD) Sedan det faktum att de är väldigt lågupplösta i både texturer(eww för synliga pixlar) och i har ett jämförelsevis lågt polygon-count samt väldigt stela höfter och skuldror.

Aktivitetsstapeln är något jag också vill ha, mest för att vissa av de nya hästarna har tre stycken väldigt aktiva idle-animationer och en som är lite mer chill, och när de fyra tillsammans ligger i en randomfunktion för vilken som ska spelas upp härnäst så ser det lätt ut som att hästarna håller på att få kramp. De verkar dock ha fått en del kritik gällande det för frieserns fyra animarioner är väldigt mycket mer chilla än vad till exempel fullblodets fyra är.

Kommer bli kul att se hur spelet utvecklas i framtiden. OuO