Musblack vs. Brunblack

Det här fallet är absolut inte enkelt. Väldigt svårt. Vad vet vi redan om musblack:
 
Päls: från ljusgrått till mörkgrått (gråbrunt)
Muleparti: ofta mörkt
Ål: svart
Mittparti man och svans: från mörkgrått till svart
 
Hur känns det med brunblack?
 
Päls: från ljusbrunt till mörkbrunt
Muleparti: ofta ljus
Ål: brunt, men alltid mörkare än pälsfärgen
Mittparti man och svans: från mörkbrunt till svart
Min känsla säger, att den mörka fjordhästen skulle bli en musblack. Men samspelet ur ljus och skugga låter alltid tvivla mig. Det finns de typiska kännetecknen både för musblack och för brunblack. Hos google kunde jag inte direkt hitta en sådan brunblack fjordhäst (kolla: http://fjordshowteam.de.tl/Chipsi.htm), men en musblack:
 
Källa: http://www.balder.ch/templates/ireska.html
 
Den här schatteringen är också mellan grå och brun men med ett tydligt svart mittparti i manen. Men nu vet jag redan, att svansens mittparti är mörkbrun hos SSOs fjordhäst. Därmed är den mörka fjordhästen en ovanlig brunblack med anlaget till musblack. ;D Eller är manen dock svart? Jag ska kolla det.
 
EDIT: Nej, ålen är mörkbrun och därmed är det säkert. Den är en mörkbrunblack. ;D
#1 - - Anonym:

det finns ju en färg som kallas gråblack? det är ju utan tvekan en sådan den första gråa fjordingen är :D

Svar: Rätt. Men musblack är samtidig gråblack eller grullo, grey dun etc. Då kan du använda, vad faller i din smaken ;D
winterborn.blogg.se

#2 - - Ada Wolfdaughter:

Wow måste nog hålla med dig om att det är en brunblack med anlag till musblack!
Snygg analys ;)