Brun eller fux? (Uppdaterat)

Jag blev lite arg, när jag fick en kommentar, att 70% av hästarna var vid fel färg och jag skulle läsa på först. Det hade varit trevligare, om man tycker, att 10% är fel och är också redo, för att förklara, hur man tänker själv om saken. Ja, det gör en sur, om man vet, att man mycket hade läst om detta och letade väldigt länge på nätet, innan man kunde vara säker på. Jag tror, att det är ett stort problem hos SSO, då inte alla hästfärger är så enkelt att bedöma. Ett annat problem är - så tror jag -, att det inte är så enkelt att skilja mellan en brun häst och en fux. Svaret är ändå enkelt:
 
Fux:
(Bildkälla) En fux kan väl ha en mörk eller svart man. Det spelar här ingen roll. Viktigt är att titta på benen. Om de inte går över i en tydlig svart färg, så handlar det om en fux. Gärna får färgen också vara mörkare - så som det finns hos de flesta SSO-hästarna. De har ofta mörkbruna, men inga svarta ben.
 
Brun:
(Bildkälla) Benen är tydliga svarta.
 
Hur skulle du då bedöma de här hästarna?
1.2.3.4.
5.6.7.
 
Uppdatering:
 
Jag läste nu genom flera källor och kommer till resultatet: så orätt har jag liksom de andra åsikterna inte, utan sanningen är en förening.
 
En brun häst och en fux eller två fuxar?
 
Rätt:
Den bruna hästens kännetecken: svart man, svans och svarta ben (homozygot E/E eller E/e)
Den ”röda” hästens kännetecken: inget svart (homozygot e/e)
 
 
Men:
En fux kan väl ha en nästan svart man och svans, alltså väldigt, väldigt mörkt. Så är det lite klurigt att bestämma på rätt sätt, vilken färg det handlar om. Att säga: en brun häst har svart man och svans kan vara rätt, men kan även vara fel, om det svarta skulle vara ”svartbrunt” (resp. absolut mörkbrunt) och kännetecknet ben saknas.
 
 
Fux:
 
Jag vill tacka alla kommentarer, som hjälpte till. Men nästa gång skulle jag önska mig, att ni också argumenterar ert inlägg (gärna med en källa), om ni skulle tycka, att åsikten är fel, så att jag får en chans att kolla och fundera. Jobba på att stödja din åsikt! =)
#1 - - Helene:

Färger kan vara kluriga. Det störigaste är när de som ska göra chip och sånt, gillar de en färg mer så går de efter det. Varit med om det för många gånger. Tex, en av våra små är black. Men den som kollade henne gillar inte blackar så hon fick bli bleksvart tex. :P

Svar: Intressant inlägg =D Tack för din tanke!
winterborn.blogg.se

#2 - - Ebba:

Fux är rödbrun med rdbrun man. Har den svart man är det en brun häst! :)

Svar: Tack för din tanke ;D Om du hittar en källa, så kan vi gärna diskutera om. (http://www.angloarab.se/undersidor/vilken_farg_fux_brun.htm resp. https://en.wikipedia.org/wiki/Chestnut_%28coat%29)
winterborn.blogg.se

#3 - - Ada Wolfdaughter :

Du är grym Cynthia :)

Svar: Bara ibland, tror jag XD Tack ska du ha!
winterborn.blogg.se

#4 - - Cecilia Gladefield:

Lärorikt inlägg, väldigt intressant med hästfärger :D Är som du säger klurigt att lista ut vilka färger hästarna har i SSO xD I dina exempel så tycker jag att trean, fyran och femman var svårast att bedömma. Är alla fuxar, eller? xD

Svar: Vill du verkligen ha ett svar? XD Jag kan tänka mig, att det riktiga svaret bara vet SSO själv. Jag kan bara gissa med, vilka är fuxar eller bruna ;D Men kul att läsa din åsikt! Tack för detta!
winterborn.blogg.se