Till minne av Eight Belles

Det är egentligen länge sen, när det hände 2008, men fortfarande tragiskt och dramatiskt ändå ...
 
Jag vet inte direkt, hur jag hade kommit på, men Alanis blogginlägg (länk) inspirerade mig att titta närmare på det engelska fullblodet och undersöka SSO-hästens exteriör med de reala. Jag ville bara veta, hur mycket de lyckade. När jag letade efter bilder på Google, fastnade jag direkt på en:
 
(Källa)
 
Nu är jag inte alldeles nyfiken, men här måste jag veta mer om bakgrunden, vad de då gör. Sedan fick jag läsa en ledsen berättelse om en underbar galopphäst, som bara hade blivit 3 år. Den här hästen var ett sto, som hade skrivit en ny historia i USA, då hon vann tre viktiga lopp. Nu skulle hon också gå med på det stora loppet ”Kentucky Derby”, men efter målet kollapsade hon. Det är så otroligt, oföreställbart och hemskt att läsa, men hon hade brutit båda frambenen och man avlivade direkt henne på banan.
 
Om det bara hade vara ett fall … men tyvärr nej. Hon är inte ensam med ett sådant öde. Då skulle man mer fundera om, vilket ansvar man skulle bära emot hästarna.
 
Varför jag skriver om det här?
 
Nu, jag vill inte reta, men jag hade kommit ihåg en diskussion om ”American saddlebred” / ”Tennessee Walker”, som jag menar, att de är härliga raser. Några SSO-spelare var så upprörda om misshandeln mot hästraserna och de skulle inte önska sig, att ha de här raserna i spelet. Om man tänker nu så … är det inte fel heller att ha det engelska fullblodet i spelet? Det är också en stor misshandel, att hästarna måste bära en ryttare och springa väldigt snabbt för tidigt, eftersom priserna och pengarna lockar. Dock det ena har ingenting att göra med det andra. Så tycker jag. Hästarna kan ingenting för sin ras eller att människorna kommer på sådana tankar, utan om var och en, som vet om det här, tar rätt ansvar så är redan mycket gjord.
 
Lite konstigt, men jag ska minnas ”Eight Belles”, om jag skulle träffa den här hästen i spelet:
 
 
Ha en underbar och glad helg!
#1 - - Cecilia Gladefield:

Tack för att du tar upp detta ämne! <3 Håller med dig. Har också funderat och tänkt på detta. Galopp och travhästar har det inte lätt...

Svar: Varsågod ;D ... Egentligen finns det överallt de svarta fåren, som driver missbruk med en (häst-, hund-, katt-, etc.)ras. Jag har nu två raskatter, skulle jag menar. En utan pass (då vet jag det säkert) och en annan från djurhemmet. Jag var medveten om detta, att det finns många människor som bara avlar för att känna pengar. De finns bara, eftersom det också finns de, som köper. Ansvaret ligger på flera sidor. Jag tycker nu så: utan efterfråga, ingen tjänst ... eller?
Tack för din kommentar! ^^
winterborn.blogg.se