SSO och årstiderna ...

Jag är nu en person, som tycker väldigt mycket om årstiderna. Jag kan absolut inte förställa mig att leva i ett land, där det bara finns en sommar eller en vår, en höst eller en vinter, eftersom alla tider har sin skönhet och sin egenhet för mig och jag glädjer mig på alla. I våren börjar livet om. Mångar djur födder sina ungar och blommorna visar sina färger. I sommaren är det varmt och livet fullt i gång, medan i hösten lugnar ner allt. Ändå är hösten vacker och en målare. Tänk på, hur mångar färger nu kan bära ett träd! Och vintern är inte bara trist och grå, utan jag blir glad, när det blir tidigt mörkt för att kunna tända ett ljus. Dessutom gör snön ljusare världen och kan bygga en snögubbe eller snögumma! Härligt och häftigt, så tycker jag. Vad skulle man alltså missa, om man inte hade några årstider!
 
Dock vet jag nu, att spelet SSO baserar på ett PC-spel i flera delar, som fanns innan:
 
De har varit uppdelat i årstiderna. Om jag tittar nu på SSOnline-karta, så skulle jag bedöma årstiderna så här:
 
Silverglade = vår-sommar, tendens till våren
Skördebygden = vår-sommar, tendens till sommar
Gyllenåsarnas dal = höst
Dinosauriens dal = vinter
 
Hösten und vintern har ett relativt litet område, om man tittar på Silverglade och Skördebygden. Det finns mångar spelare, som gnäller efter bara några dagar vinter i SSO, att de vill ha grönt det igen. Men precis detta är en hjärtlig omväxling för många andra spelare. Nu är det även bekant, att människor, som är född i vintern, inte så ofta lider på depression än de, som är född i sommaren. Tvärtom är resultatet, att människor, som är född i sommaren, har mer humor än de, som är född i vintern. Då behöver man alltså inte undra, eller?
 
Jag har skapat en bild nu. På den vänstra sidan ser ni, hur det (trist och grått) känns för mig om året i spelet. På den andra, högra sidan ser ni min önskan, hur det kunde rulla runt med årstiderna i Silverglade och Skördebygden ... eller kanske också i Gyllenåsarnas dal?
 
Nu är jag bara en spelare av många, som känner och tycker om årstider. Men så finns det även spelare, som inte känner årstider eller inte tycker om vintern och önskar sig bara en vår-sommar. Hur vill man då alltså hitta en kompromiss? En kompromiss är ju redan att ha olika område, men hur ofta är man där på grund av uppdrag och rykte? Svårt. Absolut svårt. Jag har ingen tanke nu, för att kunna ändra detta. Kanske efter en viss tid kommer rådet och sen attentaten. ;)
 
Framförallt dinosauriens dal misslyckades lite, så menar jag. Då tycker jag mer om den riktiga vintern i Silverglade. Jag skulle också önska mig en klar vinterdag:
 
Så fint kunde det vara ... och man kunde direkt se originalfärgerna:
 
En absolut highlight var Gyllenåsarna dal 2015:
 
Totalt vackert!
 
Ja, då skulle jag önska mig mer om året runt. =D Ha en bra vårveckostart och tack för läsningen!
#1 - - Cecilia Gladefield:

Håller med i mycket utav det du skriver :) Är också en årstids människa och kan ibland sakna mer variation i spelet jag med. Dock som du säger så blir det svårt att hitta en lösning som gör alla glada ^^* Att kunna ha olika väder i spelet skulle jag önska. Vissa dagar är det klart/ soligt andra molnigt, regn, snö, blåsigt med löv som flyger och träd som svajar och liknande. Det skulle vara mysigt :3