Min pålitliga valack "Summerspirit"

Ridperiod:
sommar, från juni till augusti
 
Namn:
Level:
 
Kön / Ålder:
Mankhöjd / Färg:
 
Ras / Typ:
Ursprung:
 
Träning:
Karaktär:
Summerspirit (Kallas: Little Joe)
15
 
Valack / 7 år
1,52 m / Overo grå
 
Painthäst
USA
 
styrke, vighet, uthållighet
pålitlig, tacksam, tillgiven, distanshäst
 
 
Min Summerspirit - en berättelse

Det finns berättelser, som inte innehåller en glad och perfekt värld, utan är tråkiga, ledsna och beklämda. En sådan berättelse är livshistorian om Summerspirit.

 

När jag hörde, att det finns nya hästar hos Marley, blev jag nyfiken och måste rida dit. De tre var verkligen söta, men en av dem tittade på ett särskilt sätt på mig och jag menade, att den ville säga till mig: snälla och ta mig! Jag var lite förvånad, för hans blick verkade lite ledsen, men även förväntansfull. Det grep mitt hjärta.

Så bestämde jag mig att gå till Marley, för att prata lite med honom om hästarna. Egentligen hade jag inte planerat eller funderat att köpa en häst, men jag måste veta mer om den här hästen. Marley började berätta lite mer om Little Joe (Summerspirits namn innan) och jag kunde inte fatta, vad Marley då återgav. Hans ansikte pratade också sitt tydliga språk.
 
Han hade nämligen räddat Little Joe för några månader sedan från en bonde, som inte kunde ta hand om sina djur på ett rätt sätt. När Marley hade hittat Little Joe, var han bara ännu skinn och ben - en räddning i den sista minuten! Marley blev lite arg, när han berättade, att det inte fanns något vatten, hö eller havre i tråget. Redan några ställe var mögliga och Little Joe stod smutsigt och fastbunden i sina egna exkrementer. Det kunde inte ha varit sämre.
 
Dock vilken tur att det finns Marley, som har ett stort hjärta för alla djur och att han hittade Little Joe. Men Marley verkade själv lite bekymrad. Gärna ville han behålla Little Joe, eftersom han är en fin karl, dock hans ekonomi var dålig och så måste han försälja honom. Det började tänka i mitt huvud och jag frågade mig: ska jag eller ska jag inte? Kanske får Little Joe ett bättre liv hos någon annan. Nej, Little Joe grep mig redan och skulle inte längre stanna här. Marley gick med på en provridning och jag märkte väldigt snabbt, vilken fin och tacksam karl Little Joe är! Först var han helt snabb och hoppade försiktigt ur glädje, så att jag kunde hålla mig, men sedan var han med mig. Provridningen var fantastisk!
 
Därmed var det bestämt! Little Joe resp. Summerspirit ska komma med mig! Jag hade hittat en ny vän. =D När vi red iväg från Marleys bondgård, märkte Little Joe, att vi ska lämna den. Hans glädje var stor! Vilken belöning!
 
#1 - - Ada Wolfdaughter:

Vilken tur att Little Joe hittade dig och lyckades charma dig :)
Kul att läsa för du skriver välldigt bra, och med alla bilder!

Jag tycker han är jätte fin i kort man :D

Svar: Jag tackar dig flera gånger =D Du kan inte föreställa dig, hur jag kämpa mot grammatiken varje gång XD Men det är en väldig bra övning för mig att skriva en blogg ;) Tack även, att du läser den!
winterborn.blogg.se